De laatste tijd krijgen we regelmatig vragen over de stijgende olijfolieprijzen. “Waarom stijgen de prijzen zo extreem?” en “Vorige maand zijn de prijzen al gestegen, waarom stijgen ze nu weer?”, zijn zomaar een aantal vragen die we krijgen.
We zullen proberen om dit een klein beetje uit te leggen. Onze visie is altijd geweest om de olijfolie betaalbaar te houden voor de gewone consument. Dit betekent dat onze marges niet heel groot zijn en forse prijsstijgingen in inkoopprijzen kunnen we dan ook niet direct opvangen waardoor we onze prijzen ook direct zullen moeten verhogen bij prijsstijgingen. De prijzen van de olijfolie worden grotendeels bepaald door de drie grootste producerende landen Spanje, Italië en Griekenland. Dit betekent dat wanneer de oogst in één van deze landen tegenvalt, dan heeft dit direct gevolgen voor de wereldwijde olijfoliemarkt aangezien er dan een tekort aan olijfolie is. De laatste jaren zien we steeds vaker dat het voorjaar warmer en droger is dan normaal, wat dan ook weer negatief uitpakt voor de olijfbomen. Door een slecht voorjaar vorig jaar in Spanje viel de oogst daar tegen (bijna 50% minder) waardoor de prijzen van olijfolie dus wereldwijd direct stegen door een krapte aan olijfolie.
Als we dan naar Griekenland kijken, dan zien we dat de prijs die de olijfboer krijgt van de fabrieken, het afgelopen jaar met bijna 73% is gestegen en deze verhogingen worden door de fabrikant aan ons doorberekend, wat wij dus weer aan onze klanten doorberekenen. Gaat dit dan ooit stoppen? We kunnen niet in onze glazen bol kijken, maar we hebben wel van diverse kanten gehoord dat men verwacht dat de prijzen nog wel verder zullen stijgen. Voorlopig zullen we dus nog steeds de prijzen moeten aanpassen aan de hand van de huidige marktprijzen en dit kan dus regelmatig wijzigen.